Followers

Wednesday, April 13, 2011

Ayam Masak Merah

Mlm td aku msk slalu mkn kt luar je pun boring gak x tau nk mkn per klu msk sendiri puas ati wlaupun simple yg penting hasil air tgn sendiri bg mkn kt hubby.....cewah ttibe je ayat cm skema hihihihi.Skang ptg je ujan ssh la nk kuar klu stakat renyai² blh redah lg ujan nyer gadang²,nk bwk Aaron kuar sian lak nnt kene tempias ujan demam lak.Dah la aku lom ade experience jage Aaron klu Aaron demam.Aku msk 3 jenis lauk je pun ayam msk merah,ikan kering & msk lemak sayur pucuk labu ok la dr x de kan.Sayur tu hubby aku x pandai mkn, aku je yg mkn lame gile x mkn pucuk labu nie g nsk ttibe nmpk sayur nie rembat je r.Nak resepi ke??? aku main blasah je bhn² yg ade kt umh aku tu ha malas nk g kedai beli kacang pees.Sume mesti pandai msk ayam msk merah kn cume care msk ngan bhn² je yg lain tol x?



Bahan :-)
  • ½ ekor ayam (digoreng ½ msk & ketepikan)
  • 2biji ubi kentang (digoreng ½ msk & ketepikan)
  • 1 labu bawang besar }
  • 2 ulas bawang putih}            * kisar
  • 1cm halia}
  • 3 sudu mkn cili mesin
  • ½ cawan sos tomato
  • Air secukupnya
Cara:-)
  1. Tumis bahan kisar sehingga naik bau kemudian masukkan cili mesin msk hingga naik minyak
  2. Masukkan sos tomato & air secukup nyer gaul sebati blh la dmasukkan ayam yg telah digoreng ½ msk tadi.Gaul rata hingga kuah kelihatan pekat 
  3. Akhir sekali masukkan kentang yg telah digoreng ½ masak td gaul mesra dan padam kan api.

No comments: