Followers

Tuesday, May 03, 2011

Kung Pao Chicken

Slmt tghari dah mamam lom??jgn mkn lmbt msk angin lak perut tu kang...aku x leh mkn lmbt mmg perut msk angin nnt.Sejak dr skola rendah dah kene gastric tu yg x leh biarkan perut kosong.Aku mmg sokong kantin sekolah haram kan minuman berkarbonat jual kat budak² bkn nyer ape,aku kene gastric sbb minum air ges nie la ari² lak tu wlaupun org kantin tu letak air kosong skit kt dlm air tu (mcm aku x tau nk untung lbh diaorg cmpur air kosong ish...ish...ish x ikhlas niage cm tu tau)

Kan bagus dr dulu lg gov haram kn x de la aku terjebak minum air ges nie time skola dulu huhu.Sape suh aku minum air ges ari² (dah iman x kuat tgk air tu nak wat cam ner....tanggung sendiri la) tp tu dulu skang nie x de dah,nk cari penyakit klu minum gak.

Lunch aku ari nie aku msk kung pao chicken...mesti hubby aku suke opkos la nie kn lauk cine.Aku pun suke gak slalu dah aku wat nie tp kali nie aku ambik resepi kt c.wan....c&p je la ye,thx c.wan.

nie je la menu lunch aku ari nie



Perapkan bersama 15minit:- 2 sudu besar sos tiram/ 1 sudu kecil tepong jagung/ sekeping dada ayam (saiz kecil) dipotong kecil
Cara:- goreng hingga ayam masak tapi tak perlu garing, ketepikan.

Bahan Sos disatukan:- 1/4 cawan air pati ayam/ 1 sudubesar kicap manis/ 2 sudubesar sos bawang putih/ 1 sudubesar gula/ 1 sudukecil garam/ 1/2 sudukecil tepong jagung.
Bahan Tumis:- 1 sudubesar minyak bijan + 1 sudubesar minyak biasa/ 8 biji cili kering@ 3sudubesar dry chili flakes/ 2 biji bawang putih*/ Halia muda sebesar ibu jari* dihiris/ 1/3 cawan kacang gajus yang telah dipanggang.
Cara:- Tinggalkan 1 sudubesar minyak ayam tadi dan campur minyak bijan,panaskan dan tumis bawang putih dan halia hingga layu kemudian masukkan cili kering, tumis hingga cilli sedikit gareng. Masukkan bahan sos dan masak hingga sedikit pekat dan naik bau. Masukkan isi ayam tadi dan gaul rata selama 5 minit kemudian masukkan gajus dan kacau untuk sebatikan. Sedia untuk dihidang.

2 comments:

Mas said...

wahhh..sedappnya ayam tu..
meh seketoi...

julia said...

hikhikhik ayam msk per pun sedap kn kak mas