Followers

Wednesday, May 04, 2011

Kek Lumut

Haluuuu bkn halau ek hihihhi....ape kabo u'ollz ade baik ke?skang nie musim ujan je kan demam,batuk & selsema senang je nk kene.Hubby aku baru je baik demam nasib x jangkit ngan Aaron klu x ngan aku skali lembik nk mjage.Tp nasib baik aku pun x tkene virus hubby aku tu owh maybe antibody kuat tu yg penyakit tu menyerah gamak nyer.Huish jgn la demam klu demam ganti² x per senang nk jage each other kn.Korang pun jage ek klu demam pi mkn ubat...klu yg ade bb sentiase check temperature ank tu ye.Lbh baik sentiase pantau sbelom lg teruk.


Okla berbalik pd n3 ari nie aku nk cite pasal kejadian kek lumut nie,aku msk gune karen 2 jam & smbung msk kt ats dapur sejam.Klu aku msk gune ges 3 jam mau nyer abis ges umh aku tu.Padahal same je klu gune eletrik kene caj gak kn hikhikhik....Ekceli kek nie aku bg kt atuk (ppuan) aku,dier ade wat doa selamat & kenduri arwah.Aku siap potong kecik² lg senang nnt x yah diaorg nk potong lg,aku dtg pun lmbt sbb nk siap kn order apam dot² kwn skola aku.Tlg member je,aku dah x ambik order wat mase nie keadaan x mengizinkn cewahhh.Resepi kek lumut nie aku ambik kt daput k.dayang kite tu le...kak julia c&p je la ye mekacih... 


Bahan-bahan : Loyang 9” x 9”
  • 1 ½ gelas tepung gandum (diayak)
  • 8 biji telur A
  • 450 gm mentega Golden Churn
  • 1 gelas gula halus (kisar halus lagi jika suka)
  • 200 gm horlicks
  • Pewarna hijau (Star Brand) - dayang gantikan dgn pes pandan Cap Kopoe-Kopoe
  • 1 tin kecil Seri Kaya
  • 1 tin kecil susu pekat manis
  • 1 sk esen vanilla
Cara-cara :
  1. Sediakan pengukus. Didihkan air. Griskan Loyang dgn mentega dan taburkan dgn sedikit tepung.
  2. Pukul mentega bersama gula halus hingga kembang dan berkrim. Gunakan kelajuan maksima.
  3. Masukkan telur sebiji dan pukul hingga sebati (guna speed sederhana). Kemudian, masukkan lagi sebiji telur dan pukul lagi. Ulangi proses ini sehingga habis.
  4. Masukkan susu dan serikaya. Ratakan.
  5. Masukkan tepung sedikit demi sedikit diselangselikan dgn horlicks dan gaulkan sebati.
  6. Masukkan pewarna hijau dan esen vanilla. Sebatikan.
  7. Tuangkan adunan ke dalam Loyang dan tutupkan dgn kertas foil.
  8. Kukuskan selama 4 jam. (tambah air panas jika hampir kering)


Bahan-bahan untuk 1/2 adunan : loyang 7 " x 7 "
  • 1 cawan tepung gandum (diayak)
  • 1 cawan horlicks
  • 3/4 cawan gula halus
  • 250 g mentega
  • 4 biji telur A
  • pewarna hijau secukupnya (dyg guna 1 sb pandan paste Cap Kopoe-Kopoe)
  • 4 sudu besar seri kaya
  • 1/4 cawan susu pekat manis
  • 1 sk esen vanilla
Cara-cara : sama seperti atas. Cuma masa mengukus ialah 2 jam 30 minit.

No comments: