Followers

Wednesday, July 13, 2011

Asam Pedas Ikan Kembung

Ikan di laut asam di darat ♪♫•*¨*•.¸¸.♫♪ dlm periuk bikin mufakat¸¸♪♫•*¨*•.¸¸♪♪♫•*¨*•♫​♪ wah tetibe je teringt lg nie time masak asam pedas.Klu dulu time muda mudi nyanyi kt dapur mesti mak sound "jgn nyanyi kt dapur nnt kawin ngan org tua" eh tp btl la mak aku ckp hubby aku tua dr aku tua 7 thn je la kire tua gak kn.Nie kire 1st time aku masak asam pedas dulu aku x bape suke tp sejak hubby aku suka aku pun terjebak sama gak.Masak 6ekor tu 3 utk aku 3 utk ko hakhak...kang klu msk skit x cukup lak.Klu x abis leh meratah pelan² smbil nonton tv.Resepi nie aku ambik kt dapur cmg.Sedap wey try la ye.







BAHAN-BAHANNYA :-)
4 ekor ikan kembong saiz besar (kalau dapat yang segar)
1 biji terung biru (jenis panjang)
2 biji tomato, belah 4 setiap biji
1/2 cawan jus asam jawa
3/4 cawan cili kisar
Garam dan secubit gula
1/2 inci halia, dititik
1/2 inci lengkuas, dititik
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
1/2 inci belacan, dibakar*
1 camca teh lada hitam biji*(*ditumbuk lumat)
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan disiang, cuci bersih dan toskan. Terung dikupas sedikit kulitnya, potong 3 dan belah 2 setiap potongan, rendam dalam air berisi sedikit garam. Ketepikan.
  2. Panaskan mintak dalam periuk, tumis bahan2 tumbuk lumat, halia dan lengkuas titik hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Tuang air secukupnya dan biar mendidih.
  3. Masukkan terung dan ikan, tuang jus asam jawa dan biar mendidih. Tambah garam secukup rasa dan scubit gula. Kacau perlahan untuk mengelakkan ikan hancur. Akhir sekali masukkan tomato dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api...
CATATAN MAT GEBU :- Kalau nak letak daun kesum boleh, nak letak bunga kantan boleh dan pasal sayur tu, ikut suka yea, kacang bendi boleh, sawi jeruk boleh dan nenas pun boleh.....ikut suka memasaing okeyyy!!!!

No comments: