Followers

Thursday, June 09, 2011

Peria Goreng Telur

Yuhhhhhuuu pe habaq???Ari nie msk biase² je x yah show la ye.Cume nyer nk show kn aku nyer peria nie je la.Dulu time skola bile mak aku masak sayur peria je tarik muke ketat x nk makan sbb pahit woooo,mak aku slalu ckp pahit tu ubat manis tu gula.Tp aku x pedulik & x nk dgr pun mak aku ckp...x sentuh langsung la peria time tu.Kirenyer cm peria nie penah wat salah gitu ngan aku kekonon je la.

Tp kan semenjak dah kawin nie aku try la mkn peria bkn aku yg msk time tu tp mak aku...nasib mak aku x ckp dier mimpi ke x ri tu.Mmg la pahit tp pahit lemak org yg suke je yg memahami nyer.Pas dah leh terime ngan tekak aku....aku pun memberani kan diri utk try masak sendiri.So inilah hasil yg x seberape dr aku hikhikhik....



Bahan² :-)
  • 2 biji peria katak - buang biji dan hiris nipis
  • 3 sudu makan cili mesin
  • 3 biji bawang merah ]
  • 2 ulas bawang putih  ]     * ditumbuk lumat
  • 2 biji telur
Cara-cara
  • Rendam peria dengan 1 sudu kecil garam lebih kurang 30min. kemudian toskan.
  • Panaskan minyak. Tumis bahan tumbuk hingga naik bau. 
  • Masukkan cili mesin dan tumis sehingga cili garing
  • Masukkan peria dan goreng hingga masak. Perasakan dengan garam dan perisa.
  • Kecilkan api. Pecahkan telur dan gaul rata. Angkat dan hidangkan.

No comments: