Followers

Saturday, June 18, 2011

Kek Lapis Bumi

 Salam....

Ari nie ari sab2 aku lom plan nk g mane² lg.Smbil² pikir nk g memane tu aku pun wat la kek lapis bumi nie.Tu pun nasib Aaron x bangun lg klu x mesti x jadi aku nk  wat kek.Sebenar nyer mmg dah lame nk wat kek lapis bumi nie tp malas nk melapis.... klu nk melapis nie mesti nk dok dapur je klu x cmner nk wat lapis byk² kn.Resepi nie aku tgk kt dapur k.yatie....aku c&p dr dapur k.yatie je la ek....




Bahan-bahan (loyang 8")
  • 250 gm mentega
  • 1 cwn gula halus
  • 1 sudu kecil ovalette
  • 5 biji telur
  • 1/2 cwn susu pekat manis
  • 180 gm serikaya(1 tin kecil)
  • 1 1/2 cwn tpg gandum
  • 1 sudu kecil b.powder
  • 1 sudu kecil esen ros/vanilla
  • 2 sudu besar nescafee
  • pewarna kuning
  • pewarna coklat
Cara-cara
  1. Pukul mentega, ovalette dan gula hingga kembang. Kemudian masukkan telur satu persatu dan putar lagi hingga kembang dan sebati
  2. Masukkan tepung, esen ros, baking powder, susu dan serikaya, kacau atau putar hingga sebati
  3. Bahagi adunan kepada 2 bahagian, satu letak pewarna kuning, manakala satu lagi letak serbuk nescafe(bancuh dngn 1 sb air) dan letak pewarna coklat.
  4. Panaskan pengukus, griskan loyang dengan majerin atau mentega.
  5. Kemudian sendukkan bahgian nescafe sebayak 1 senduk, ratakan dan kukus 5 minit, ulangi dgn lapisan bewarna kuning selama 5 minit juga. Buat hingga habis... lapisan terakhir kukus selama 15 minit.

No comments: