Followers

Tuesday, June 07, 2011

Kari ayam Kerutup

Salam Selasa....


U'ollz sihat ker aku sihat je.X lame lg dah nk masuk bln ramadhan cmner dah ganti pose lom,klu blom cpt² ler ganti yer.Time pose nnt mesti dapur aku jarang berasap huhuhu beli je kt bazar rase nyer klu rajin baru msk.Tp x tau lg la mane tau kot² mood ok aku msk la klu x tunjuk² je la.Slalu time pose mmg x msk pun.

Bile sebut psl pose ttibe tingat raye lak...ape tema kaler taun nie ek...x terpikir lg nie.Oh ye aku mmg x suke tempah baju bkn per byk kali aku tempah byk kali gak yg hampeh maybe lom jumpe tailor yg bagus.Aku serik nk anta kain suh wat baju kdg² ckp poyo je pandai wat tp x expert pun geram je cm nk hempuk pale org yg jait baju aku tu.Hubby aku mmg x bg dah suh org jait kn hubby aku suh beli ready made je senang.Malas hubby aku nk dengar bini dier pot pet la tu.....

Berbalik kpd n3 aku ari nie....aku masak kari ayam kerutup utk mkn lunch.Resepi nie aku skodeng kt k.am,kak julia c&p ye maceeeehhh... 




KARI AYAM KERUTUP
(Resepi: Am-flora@serojakitchen)

BAHAN2

Bahan utk diblender
1 biji bawang besar
3 ulas bwg putih
1" halia
8-10 tangkai cili kering

1/2 ekor ayam (dipotong ikut suka)
1 kiub pati ayam 'KNOR'
4 sudu besar rempah kari daging
1 cawan santan pekat
2 cawan air
1 btg kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2-3 biji kentang (dibelah 4)
2 biji tomato (dibelah 2)
2 tangkai daun kari
garam secukupnya

CARANYA
Panaskan minyak & tumiskan sebentar bahan tumisan iaitu kayu manis + bunga lawang
masukan bahan diblender tadi tumis dikacau rata dan masukkan rempah kari - di gaul rata & di tumis hingga agak garing
masukkan santan dan air secukupnya
masukkkan juga kiub pati ayam, kentang, garam dan ayam
Biarkan hingga mendidih dan kentang empuk
kemudian masukkan daun kari & tomato biar sebentar dan tutup api
Bolehlah diangkat & di hidangkan..

No comments: