Followers

Friday, August 26, 2011

Biskut Nestum

Salam....


Akhir nyer jadi gak aku mengukis smlm,baru wat sejenis biskut mcm nk patah pinggang.Mane x nyer ngan Aaron kacau nyer lg yg aku tensi biskut dah bakar leh lak dier campak botol Scott emulsion kt dlm tray abis patah² biskut aku...hai la anak sabo je la.Biskut nestum nie aku wat 2 bancuhan aku kan nk bg kt mak aku tu yg wat lbh ceh padehal beraye kt umh mak mau nk dekat sbln raye dah tentu² kengkwn skola aku dulu dtg umh mak aku.Pssstt nnt klu sedare atau org dtg beraye mesti mak aku ckp nie aku yg buat muahaha ade nada bangga n kenbang semangkuk kt situ >_< Mlm nyer lak aku g amcorp mall anta pekerja hubby kt sane pas tu singgah tesco kota damansara beli brg sikit.Dah settle beli brg terus g uptown danau jln² cari pasal hikhik.Aku mmg dah agak spt biase parking mmg full tgk luck la dpt parking dekat cm aku parking jauh skit menapak la g uptown penat tol.Nk tau aku beli ape??beli smpul angpow pix duit 10hinggit.Dlm smpul tu nnt letak singgit blh hahahaha kompom budak² ngumpat aku nnt.Mlm minggu nie rase cm nk g lg la hihihi.Ok  berblk kpd biskut nestum resepi biskut nie dah tentu aku ambik kt blog k.wan kt sane mcm² resepi biskut ade.Mekacih k.wan atas resepi biskut nestum nie...julia share kt sini ye.




Bahan-bahan
130gm mentega
20gm shortening
50gm gula kaster
1 sudu teh esen vanila

Bahan B
140gm tepung rose
20gm tepung jagung
50gm nestum di kisar halus

Hiasan :  Kuning telur dan nestum

Cara-cara :
1.  Panaskan oven pada suhu 150C.
2.  Pukul bahan A hingga berkrim.  Masukkan bahan B dan uli hingga menjadi doh.
3.  Canai dan terap dengan acuan.  Sapu dengan kuning telur dan tabur nestum diatasnya.
4.  Susun di dalam dulang pembakar yang telah digris terlebih dahulu.  Bakar pada suhu 150C selama 25-30 minit.
5.  Sejukkan dan simpan di dalam bekas kedap udara.





No comments: